UTM-tags zijn ontwikkeld door Urchin Software om gedetailleerde informatie over verkeersbronnen bij te houden (vandaar de naam Urchin Tracking Module). Urchin ontwikkelde software voor internetanalyse en aanvankelijk werden UTM-tags alleen gelezen door zijn producten. Tegenwoordig worden UTM-tags echter gedecodeerd door bijna alle populaire webanalysesystemen, en het gebruik ervan is een voorwaarde voor een succesvolle advertentiecampagne. Interessant feit: Urchin is in 2005 overgenomen door Google en Analytics is een uitbreiding van het Urchin on Demand-analysesysteem. Elke UTM heeft twee componenten:Vóór de opsomming van labels in de url wordt een vraagteken “?” Geplaatst, en de labels worden onderling gescheiden met het en-teken “&”. UTM-tags kunnen worden onderverdeeld in twee typen: vereist en optioneel. Verplicht zijn onder meer:
Optioneel zijn:
Als u nog niet goed bent in het gebruik van UTM-tags, heeft Google een handige URL-builder ontwikkeld, waarbij u alleen alle parameterwaarden in speciale velden hoeft in te voeren en de link wordt automatisch gegenereerd. Bovendien is het vermeldenswaard dat populaire advertentiesystemen de mogelijkheid hebben om dynamische parameterwaarden te vervangen.
|
https://webdevelopmentapp.com/nl/prices.html |