Linkzoekertje
Image default
Aanbiedingen

UTM-tags voor dummies – waar te beginnen

website maken

UTM-tags zijn ontwikkeld door Urchin Software om gedetailleerde informatie over verkeersbronnen bij te houden (vandaar de naam Urchin Tracking Module). Urchin ontwikkelde software voor internetanalyse en aanvankelijk werden UTM-tags alleen gelezen door zijn producten. Tegenwoordig worden UTM-tags echter gedecodeerd door bijna alle populaire webanalysesystemen, en het gebruik ervan is een voorwaarde voor een succesvolle advertentiecampagne.

Interessant feit:

Urchin is in 2005 overgenomen door Google en Analytics is een uitbreiding van het Urchin on Demand-analysesysteem.

Elke UTM heeft twee componenten:

Vóór de opsomming van labels in de url wordt een vraagteken “?” Geplaatst, en de labels worden onderling gescheiden met het en-teken “&”.

UTM-tags kunnen worden onderverdeeld in twee typen: vereist en optioneel. Verplicht zijn onder meer:

  • utm_source = *** – parameter die ons vertelt over de verkeersbron (bijvoorbeeld: google;)
  • utm_medium = *** – een parameter die ons vertelt over het kanaal waartoe de advertentiebron behoort (bijvoorbeeld: cpc; cpm, e-mail)
  • utm_campaign = *** – parameter met de naam van de advertentiecampagne.

Optioneel zijn:

  • utm_term = *** – parameter met het trefwoord (gebruikt bij verwijzing vanuit zoekmachines)
  • utm_content = *** – een universele parameter, deze wordt gebruikt afhankelijk van de doelen (bijvoorbeeld: id van een sleutelzin, datum waarop een advertentiecampagne is gemaakt, enz.)

Als u nog niet goed bent in het gebruik van UTM-tags, heeft Google een handige URL-builder ontwikkeld, waarbij u alleen alle parameterwaarden in speciale velden hoeft in te voeren en de link wordt automatisch gegenereerd.

Bovendien is het vermeldenswaard dat populaire advertentiesystemen de mogelijkheid hebben om dynamische parameterwaarden te vervangen.

https://www.webdeveloper.today/2021/05/

https://webdevelopmentapp.com/nl/prices.html