Als ondernemer of manager wordt je op momenten geconfronteerd met de taak om besluiten te nemen. Besluiten die mogelijk een grote invloed kunnen hebben op het bedrijf. Maar heb je zelf nog wel een objectief overzicht over de situatie, of heb je simpelweg niet de kennis om de juiste beslissingen te maken? Dan is informatie uit externe bronnen een uitkomst. Hoe handig zou het zijn als deze informatie nagenoeg op afroep verkregen zou kunnen worden. We leggen in deze blog ons informatie concept uitgebreid uit.
Tegenwoordig is informatie gemakkelijker verkrijgbaar dan ooit. Zoek simpelweg op een woord in Google en ontvang bergen aan informatie, hapklaar voor u als lezer. Door de complexe algoritmen die achter de schermen uw zoekopdracht verwerken ontvangt u de informatie die relevant is voor u. Dit zorgt ervoor dat we steeds meer dingen zonder hulp van “anderen” kunnen. Is je fietsband lek maar heb je geen idee hoe je die moet plakken? Zoek dan een filmpje op YouTube die je dit proces precies uitlegt. Heb je vanavond zin in risotto, zoek dan binnen enkele klikken het best beoordeelde recept op. U krijgt dan een overzicht van de ingrediënten en de stappen die u moet volgen op de risotto te bereiden. Kort om, we vertrouwen steeds meer op deze snelle informatiebronnen om ons probleem op te lossen. On demand Natuurlijk is dit toepassen van geschreven informatie niet iets nieuws, kookboeken bestaan al eeuwen en een handleiding om een fietsband te plakken is ook niet nieuw. Het is onder andere het “on demand” aspect wat deze nieuwe manier van zoeken uniek maakt. Informatie over ieder onderwerp is altijd en overal beschikbaar. Dit wordt mogelijk gemaakt door de smartphone en de hoge beschikbaarheid van internet. Op deze manier draagt iedereen een zogenaamde “virtuele assistent” met zich mee die op iedere moment een vraag kan beantwoorden. Iedereen weet in theorie dus steeds meer. Worden we er ook intelligenter van? Dat is de vraag, zonder deze assistent zullen veel mensen waarschijnlijk in kennis achteruit gaan. Door verdere ontwikkelingen op het gebied van smartwatches en smartglasses kan informatie nog directer aan de gebruiker geleverd worden. Assistent streeft professional voorbij Iedere dag weer komen er bergen aan nieuwe data beschikbaar. Dit tempo gaat zo snel dat dit voor een mens niet bij te benen is. Als we alleen al het aantal nieuwe wetenschappelijk bevinden per dag bekijken komen we op een hoeveelheid data die geen enkel mens handmatig bij kan houden. Dit is een ongunstige situatie in bepaalde vakgebieden. Denk bijvoorbeeld aan het medische veld. Nieuwe ontdekkingen op het gebied van geneesmiddelen of operatietechnieken kunnen een hogere kans geven op een goede behandeling. Chirurgen en doctoren zouden over de nieuwste informatie moeten beschikken om de beste zorg te verlenen. In de praktijk zijn zij druk en is er geen tijd om alle wetenschappelijke publicaties bij te houden. Daarom hebben zij behoefte aan een assistent. In dit geval, een computerprogramma dat alle nieuwe artikelen en publicaties doorneemt en aan de hand daar van een behandeladvies kan opstellen voor een specifieke patiënt. Dit advies is in veel gevallen een modernere en effectievere aanpak dan de gedachte van de chirurg. Het betreffende programma heet “IBM Watson for oncology” en combineert de patiëntgegevens en nieuwe medische inzichten. Zo wordt een zeer vooruitstrevend en persoonlijke plan opgesteld. Je zult een gediplomeerd chirurg geen tips op Google zien zoeken, maar de uniek manier waarom Watson for oncology informatie van het internet haalt en dit afweegt tegen de unieke eigenschappen en symptomen van een patiënt, maakt dat het zelfs de kennis van een chirurg op het gebied van chirurgie verrijkt. Semi on-demand en zeer kwalitatief. Een bedrijfskundig assistent Nu zijn de ontdekkingen op bedrijfskundig gebied niet zo baanbrekend als in de medische sector. Toch veranderen er constant bepaald zaken. Dingen die invloed kunnen hebben op het succes van uw bedrijf of organisatie. We hebben het hier over marktveranderingen en branche veranderingen alsmede de behoefte van uw klant en ontwikkelingen in communicatie. Ook zijn er de nodige ontwikkelingen op het gebied van de interne organisatie. Dit zijn zaken die veel tijd kosten om bij te houden, iets waar u naast uw dagelijkse werkzaamheden waarschijnlijk geen tijd voor hebt. Daarnaast is er veel kennis van zaken nodig om alle informatie juist te kunnen analyseren. Daarom hebben wij een programma ontwikkeld dat in de essentie werkt als Watson for oncology. Deze scant uw interne organisatie en maakt zo een persoonlijk profiel op. Daarna wordt dit profiel afgelegd tegen bergen aan externe data. Daarna komen we met een persoonlijke rapportage, om uw bedrijf te verbeteren en te optimaliseren. Dit zorgt ervoor dat uw kennis vergroot wordt. Omdat wij ons advies opbouwen rondom een computerprogramma kunnen wij voldoen aan de wens voor on-demand informatie. Een persoonlijk rapport wordt vaak al binnen 1 werkdag geleverd. Zo bent u ten alle tijden verzekerd van relevantie informatie en het maken van goede beslissingen. Om een kleine indruk te geven beschikken wij over een gratis bedrijfsscan.
Teun Koldeweij Oprichter Scripted Consultancy
|
https://www.scriptedconsultancy.com/blog/322153_on-demand-informatie-voor-ondernemers |